Fysio&Body Fit

Hoe werkt Dry Needling?

Wanneer u pijn en spanning (bijvoorbeeld door stress) in uw lichaam heeft, gaat uw lichaam dit vaak op een verkeerde manier proberen te compenseren waardoor uw lichaamshouding verandert (dus ook de lengte van uw spieren). Onnodig aanspanning van spieren zorgen al snel voor deze vervelende pijn. Hierdoor verkrampen uw spieren, wat vaak opnieuw pijn veroorzaakt en lang aanhoudtHierdoor kunnen er spierknopen ontstaan in uw spieren, wat ook wel triggerpoints genoemd wordt.

Ontstaan van triggerpoints

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan:

Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk

• Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, KANS)
  • Overbelasting /blessures bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscus-letsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte, bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk of operatie
  • Slaaptekort
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Spierontspanning

Door middel van Dry needling bereiken we met een speciale dunne naald de kleine ‘verhardingen/knoopjes’, die zijn ontstaan in uw spieren. Deze knoopjes worden ook wel triggerpoints genoemd. De dunne naald zorgt ervoor dat de spier een reflex toont: de spier spant zich kort aan en ontspant zich daarna. De verkramping wordt hiermee opgeheven, waardoor uw pijn verdwijnt en de spierfunctie verbetert. Dry needling is een zeer veilige en zeer efficiënte methode waar veel mensen baat bij hebben!

Dry Needling bij Triggerpoints

Triggerpoints zijn eenvoudig gezegd de verharde 'knopen' in de spieren die ervoor kunnen zorgen dat iemand pijn ervaart. Wanneer je met de vingers drukt op een triggerpoint dan is de pijn meestal direct herkenbaar.

Maar hoe uiten triggerpoints zich nog meer?

• Pijn en/of stijfheid in een spier
  • Het niet goed kunnen bewegen van gewrichten (bijvoorbeeld de schouder)
  • Verminderde kracht in de spieren (bijvoorbeeld in de rug)
  • Anders bewegen door pijn
  • Tintelingen in armen en benen
  • Hoofdpijn en/of duizeligheid
  • Uitstraling naar bepaalde delen in het lichaam

Na een intake en onderzoek brengen wij uw klachten in kaart. Uw spieren worden hierbij nader onderzocht die mogelijk triggerpoints bevatten en met Dry Needling behandelbaar zijn. Dry Needling is dus een geschikte behandelmethode voor alle spieren in het lichaam.

In principe is Dry Needling niet pijnlijk, maar natuurlijk ervaart iedereen dit weer anders. Het inbrengen van het naaldje in de huid voelt u in principe niet. Wanneer de naald de triggerpoint aanprikt ontstaat er een kleine 'aanspanning' in de spier (de twitch) wat een kortdurend krampgevoel kan geven.

E-mailen
Bellen